George Grosz. Podpory społeczeństwa (1926).
Staatliche Museum, Berlin.
Kim one są? Pierwszą "podporą" widoczną na obrazie Grosza jest niemiecki nacjonalista, który nosi krawat ozdobiony swastyką; drugą, stojący za nim socjaldemokrata - malarz ukazuje zawartość ich otwartych czerepów. Trzecią jest dziennikarz, z głową nakrytą nocnikiem. Kolejnymi "podporami" są duchowny i żołnierze na dalszym planie. Wszystkie te postaci posiadają na wzór średniowiecznych świętych atrybuty, które je określają: dziennikarz trzyma palmę i gazetę, jeden z żołnierzy zakrwawioną szablę, a socjaldemokrata czarno-czerwono-białą chorągiewkę.
Grosz nie tworzy tu portretów indywidualnych: charakterystyki fizyczne nie są charakterystykami poszczególnych ludzi, lecz raczej całych klas społecznych. Obraz ten jest realistyczny, nie w sensie precyzyjnego opisu jakiejś wybranej z rzeczywistości sytuacji, ale dlatego, że przedstawia galerię typowych postaci i ruchów politycznych ówczesnego życia. Mniej więcej od 1926 roku Grosz zaczyna w swych dziełach mówić Niemcom o zagrożeniach płynących ze strony nazizmu i Hitlera.
źródło:
WIELCY MALARZE, ICH ŻYCIE, INSPIRACJE I DZIEŁO.
Wydawca: Eaglemoss Polska