Pissarro wszystkiego zaznał i przez wszystko przeszedł: szkołę barbizończyków, rewolucję impresjonistów, surowość Cezann'a, śmiałość Gauguina, neoimpresjonizm Seurata, rozmach van Gogha... Wędrując po świecie cudzego malarstwa, podejmując nowe, ryzykowne wyzwania, podążał zawsze wytrwale za głosem swojego powołania. Pissarro odegrał decydującą rolę w scaleniu ruchu impresjonistycznego i przeobrażeniach całej sztuki drugiej połowy XIX wieku. Przez wpływ jaki wywarł na Cezann'a, Gauguina, Seurata i van Gogha odegrał również istotną rolę - choć mniej na pozór widoczną - w powstawaniu nowoczesnego malarstwa XX wieku.
Camille Pissarro. Bulwar Montmartre, zachód słońca.
(1897), kolekcja prywatna.
Temat i technika tej serii obrazów są dla Pissarra okazją do powrotu do impresjonizmu. W czasie swojej malarskiej kariery artysta rzadko interesował się rzeką, jako tematem. Obrazy Bulwaru Montmartre zdają się wypełniać tę lukę, ulica staje się dla Pissarra rodzajem wielkiej sztucznej rzeki wyrzeźbionej w architekturze Paryża przez prefekta Haussmanna. Widoki miejskie w przeciwieństwie do wiejskich krajobrazów Pissarra - malowane są techniką impresjonistyczną, jaką posługiwał się artysta w latach siedemdziesiątych. Odnajdujemy w nich tę samą płynność i ruchliwość, kompozycję delikatną, lekką, rzec by można lotną...
"Jestem zachwycony, że mam okazję
pracować nad ulicami Paryża,
o których zwykle mówi się, że są brzydkie,
a które przecież naprawdę są tak srebrzyste,
tak rozświetlone i tak żywe."
PISSARRO
źródło:
WIELCY MALARZE, ICH ŻYCIE, INSPIRACJE I DZIEŁO.
Wydawca: Eaglemoss Polska.