Twórczość Guardiego sama wiele zawdzięcza obrazom Tiepola i Canaletta, inspirować będzie późniejszych malarzy europejskich - od romantyków począwszy po impresjonistów.
Ponte di Rialto i Pałac Camerlenghich (1762-1763).
Zbiory prywatne.
O artystycznej oryginalności Guardiego świadczyć może widok Ponte di Rialto i Pałac Camerlenghich. Obraz ten jest bowiem doskonałą ilustracją modyfikacji wniesionych przez Guardiego do sztuki weneckich wedut. Wcześniejsze widoki Wenecji budowane niczym teatralna scenografia, opirały się na precyzyjnych zasadach perspektywy. Guardi postanawia zastąpić tę bardzo realistyczną wizję ujęciem, w którym perspektywa i oświetlenie ulegają delikatnemu zniekształceniu. Pole widzenia jest bardzo rozległe. Również kanał jest nadmiernie rozszerzony.Ponte di Rialto oraz okoliczne pałace zostają rozciągnięte. Celem tej deformacji perspektywy jest całkowite zamknięcie kompozycji oraz nadanie Pałacowi Camerlenghich aspektu zwartego i monumentalnego. Budowle malowane są z wielką drobiazgowością i skrupulatnością. Kominy, okna i schody zostają uwydatnione za pomocą gry światła i cienia. Stonowanym, przyćmionym barwom przystani i kanału przeciwstawiają się ciepłe kolory znajdujących się z lewej strony fasad oraz błękit i jasne plamy nieba. Podczas gdy mnóstwo łodzi i gondoli kołysze się na falach kanału, na przystani, po prawej stronie, rojno jest od małych ludzkich sylwetek. Guardiemu wystarczy zaledwie kilka pociągnięć pędzlem, by zarysować każdą postać oraz uchwycić jej ruch. Guardi z upodobaniem maluje tłumy Wenecjan zaludniające ulice i nabrzeża miasta...
"Kupował płótna z odpadu,
a po to, by praca szła jeszcze szybciej,
używał farb bardzo oleistych i malował bez wstępnych przygotowań."
PIERRE EDWARDS
źródło:
WIELCY MALARZE, ICH ŻYCIE, INSPIRACJE I DZIEŁO.
Wydawca: Eaglemoss Polska.