W brytyjskiej stolicy artysta uczestniczy w odnowie malarstwa figuratywnego, które po drugiej wojnie światowej jawi się tam jako główny kierunek artystyczny, określany mianem szkoły londyńskiej. Wraz z Baconem, Auerbachem i kilku innymi, Freud głosi powrót postaci do malarstwa i nobilituje portret współczesny. Uparcie i zdecydowanie tworzy swoją estetykę. Pod jego precyzyjnym pędzlem, malarska materia nabiera realnej konsystencji, zaś sam obraz tej skandalicznej mocy, która charakteryzuje arcydzieła.
Lucjan Freud. Dziewczyna z kotkiem (Girl with a Kitten). 1947.
Zbiory prywatne.
Przyszła żona malarza - Kathleen Graham, to córka znanego rzeźbiarza Jacoba Epsteina. W latach czterdziestych Freud maluje cykl jej portretów - będą to jego pierwsze wybitne dzieła.
W młodości pociągała Freuda estetyka malarzy z Neue Sachlichkeit, szczególnie twórczość George'a Grosza (1893-1955). Portrety Kitty noszą znamiona tej wczesnej fascynacji. Przesadne, prawie karykaturalnie przerysowane rysy twarzy młodej kobiety, przypominają prace tego niemieckiego malarza.
Cykl ten jednak jeszcze bardziej świadczy o wpływie Ingresa. Perfekcja rysunku francuskiego mistrza zdaje się być ideałem Freuda: "to, jakby poprzez barierę kontemplowało się coś nieosiągalnego" - wyrazi się angielski malarz. W latach czterdziestych Freud chce dosięgnąć tej perfekcji, a portrety Kitty świadczą o nieprzeciętnym opanowaniu malarskiego rzemiosła.
W obrazie Girl with a Kitten podkreślona została deformacja i oczy kota jawią się tu niczym echo rozmarzonych oczu młodej kobiety.
źródło:
WIELCY MALARZE, ICH ŻYCIE, INSPIRACJE I DZIEŁO.
Wydawca: Eaglemoss Polska.
Wydawca: Eaglemoss Polska.