Bruegel Starszy. Chłopskie wesele. 1568.
Kunsthistoriches Museum, Wiedeń.
Widoczny przy prawym skraju weselnego stołu, ubrany na czarno mężczyzna przedstawia być może samego Bruegla. Przygotowując się do malowania scen rodzajowych, artysta odwiedza miejsca akcji - co się nieczęsto wówczas zdarzało. Uczestniczy w zabawach ludowych, które pod jego pędzlem zamieniają się w arcydzieła. Wesele chłopskie należy do mistrzowskich scen wiejskich Bruegla. Motyw biesiadny zbliża je zarówno do obrazów o tematyce religijnej, poświęconych na przykład ostatniej Wieczerzy, jak i do obrazów rodzajowych malowanych w tym czasie przez artystów flamandzkich. Sceny z życia wsi - karczmy, wesela, pijatyki itp. - przedstawiano już wcześniej. Malarz kontynuuje tradycję zapoczątkowaną w rysunkach i w rycinach takich artystów, jak Urs Graf czy Łukasz z Lejdy. Jednakże jego sposób opracowania tematu jest całkowicie oryginalny.
"Wielką przyjemność sprawiało Brueglowi obserwowanie chłopów
kiedy jedli, pili, zalecali się albo innych rozrywek zażywali,
a potem odtwarzanie tego wszystkiego w dowcipnej manierze.
Znał się wybornie na sztuce malowania tych wieśniaków
i wieśniaczek, na przedstawianiu bez upiększania ich przyciężkich
tańców, niezgrabnych gestów, prostackich zachowań i obyczajów."
KAREL VAN MANDER
źródło:
WIELCY MALARZE, ICH ŻYCIE, INSPIRACJE I DZIEŁO.
Wydawca: Eaglemoss Polska.