Antoine Watteau. Pierrot ( zwany inaczej Gilles)
1718-1719. Luwr, Paryż.
Ów słynny obraz znajdujący się w Luwrze, przedstawia jedną z postaci komediowych. Nie wiadomo jednak czyją: Pierrota czy Gillesa? Obie te postaci rodem z teatru, są bowiem do siebie podobne i nie można - z powodu niedostatecznej liczby materiałów źródłowych - określić z całą pewnością, o którą z nich chodzi.
Watteau wykonał to arcydzieło jako szyld dla pewnej kawiarni. Tak wielki format jest dla niego czymś wyjątkowym (184,5x149,5 cm). Liczne poprawki, widoczne gołym okiem na twarzach bohaterów dzieła, pozwalają myśleć, że chodzi o portrety. Gilles czy może Pierrot znajduje się w centrum kompozycji; jego wyraz twarzy - cierpiący i smutny, ale przede wszystkim enigmatyczny - nie przestaje intrygować komentatorów; jego strój - w kolorze perlistej bieli, zapowiada tonacje barwne Goyi. Za nim, patrząc z góry na dół, widoczne są jeszcze inne postaci, ukazane do połowy. To aktorzy skupieni wokół osła, łączącego pierwszy plan kompozycji z tłem. Taki układ sceny dodaje Gillesowi okazałości, lecz jednocześnie skazuje go na jeszcze większe osamotnienie.
"Jego dzieło oparte zostało
na dwuznaczności pomiędzy teatrem i życiem,
na pomieszaniu sztuki i natury."
PIERRE ROSENBERG
źródło:
WIELCY MALARZE, ICH ŻYCIE, INSPIRACJE I DZIEŁO.
Wydawca: Eaglemoss Polska