GÓRA SAINTE-VICTORIE

Czy to w Paryżu, czy na południu Francji, w Aix-en-Provence, Cèzanne całkowicie poświęca się sztuce. Jako młody człowiek opuszcza swoje rodzinne miasto i udaje się do Paryża, aby zostać malarzem.
"Chcę zadziwić Paryż jabłkiem" - rzuca dumnie. Pozytywne reakcje każą jednak na siebie czekać. Jego obrazy nie odpowiadają ani publiczności, ani krytykom. Cèzanne'owi pozostaje jedynie zamknąć się w swojej sztuce. Jest niezwykle pracowity. Przez kilka lat interesuje się współczesnym mu impresjonizmem, ale wkrótce zdaje sobie sprawę, że powinien iść dalej i zmierzyć się z wielkimi, klasycznymi mistrzami...
Trzeba będzie zaczekać do XX wieku aby jego geniusz został naprawdę doceniony. Cèzanne krytykowany za życia, dzisiaj jest uważany za najbardziej nowatorskiego malarza XIX wieku. Jego dzieło zainspirowało wiele nowoczesnych prądów artystycznych.

Paul Cèzanne. Góra Sainte-Victorie. 1904-1906.
Kolekcja Bübrle, Zurych.


 Góra Sainte-Victorie stanowi jeden z ulubionych tematów Cézanne'a. "Patrzcie na Sainte-Victorie! Cóż za rozmach, jakie królewskie dążenie do słońca a wieczorem, kiedy opada cały jej ciężar, jaka melancholia! Te skały stworzył ogień i jeszcze dzisiaj ogień mieszka w nich. Za dnia wydaje się, że cień się od nich cofa drżąc ze strachu. Na wysokościach znajduje się grota Platona. Zauważcie, że gdy nadciągają wielkie chmury, ich cień wibruje na skałach jak przypalony i wchłonięty zostaje przez paszczę ognia" - tak o ukochanym przez siebie miejscu pisze Cèzanne.
W opinii wielu miłośników sztuki Cézanne'a widoki góry Saint-Vivtorie są jego największymi arcydziełami. On zaś pisał do Vollarda w 1901 roku: "Pracuję zawzięcie i wreszcie dostrzegam Ziemię Obiecaną. Czy skończę tak, jak przywódca Żydów, czy też dożyję chwili gdy uda mi się do niej dotrzeć? Dokonałem niejakiego postępu. Dlaczego tak późno i z takim trudem? Czyżby sztuka była naprawdę kapłaństwem, które wymaga od swoich członków czystości i całkowitego poświęcenia?"
Malarz ciężko pracuje. Ustawia sztalugi na drodze do Lauves, niedaleko swej pracowni, w miejscu, skąd góra wydaje się najwspanialsza. Ze swego punktu obserwacyjnego maluje liczne obrazy olejne i akwarele o rozmaitych rozmiarach. Wszystkie przedstawiają górę Saint-Victorie.
Dla obrazu znajdującego się obecnie w Zurychu, Cèzanne wybrał typowy format pejzażu. Linia pozioma oddziela ziemię od nieba, na którego tle odcina się majestatyczny kształt. Jej kontur jest zdecydowanie podkreślony błękitnymi i czarnymi liniami. Jak często u Cézanne'a pejzaż widziany "geometrycznie" i malowany za pomocą drobnych dotknięć pędzla, staje się prawie abstrakcyjny.



źródło:
WIELCY MALARZE, ICH ŻYCIE, INSPIRACJE I DZIEŁO.
Wydawca: Eaglemoss Polska.