BULWAR MONTMARTRE

Pissarro przyjeżdża do Paryża w wieku dwudziestu pięciu lat. Jest samoukiem i prawie dziesięć lat spędzi na przyswajaniu sobie wspaniałego dziedzictwa wielkich malarzy pierwszej połowy XIX wieku. Dopiero po tej inicjacji uzyska pewność siebie i stanie się jednym z najbardziej płodnych impresjonistów. Będzie mógł wprowadzać młodych malarzy w świat sztuki, sztuki która nadała sens jego własnemu życiu. Mimo kłopotów finansowych, z którymi zmagać się będzie bez przerwy, Pissarro nigdy nie zarzuci raz obranej drogi twórczej. 
Pissarro wszystkiego zaznał i przez wszystko przeszedł: szkołę barbizończyków, rewolucję impresjonistów, surowość Cezann'a, śmiałość Gauguina, neoimpresjonizm Seurata, rozmach van Gogha... Wędrując po świecie cudzego malarstwa, podejmując nowe, ryzykowne wyzwania, podążał zawsze wytrwale za głosem swojego powołania. Pissarro odegrał decydującą rolę w scaleniu ruchu impresjonistycznego i przeobrażeniach całej sztuki drugiej połowy XIX wieku. Przez wpływ jaki wywarł na Cezann'a, Gauguina, Seurata i van Gogha odegrał również istotną rolę - choć mniej na pozór widoczną - w powstawaniu nowoczesnego malarstwa XX wieku.

Camille Pissarro. Bulwar Montmartre, zachód słońca.
(1897), kolekcja prywatna.

Pissarro przyjeżdża do Paryża z Ruen na początku 1897 roku. Rozpoczyna pracę nad serią obrazów Bulwaru Montmartre. Maluje zza okien pokoju w Grand Hotel de Russie (dziś już nieistniejący, znajdował się na ulicy Drouot), skąd ma rozległy widok na szeroką ulicę, którą czasami zalewa tłum, czasami przecinają jedynie nieliczni przechodnie i pojazdy. Powstaje trzynaście obrazów malowanych w różnej aurze, o różnych porach dnia.


Temat i technika tej serii obrazów są dla Pissarra okazją do powrotu do impresjonizmu. W czasie swojej malarskiej kariery artysta rzadko interesował się rzeką, jako tematem. Obrazy Bulwaru Montmartre zdają się wypełniać tę lukę, ulica staje się dla Pissarra rodzajem wielkiej sztucznej rzeki wyrzeźbionej w architekturze Paryża przez prefekta Haussmanna. Widoki miejskie w przeciwieństwie do wiejskich krajobrazów Pissarra - malowane są techniką impresjonistyczną, jaką posługiwał się artysta w latach siedemdziesiątych. Odnajdujemy w nich tę samą płynność i ruchliwość, kompozycję delikatną, lekką, rzec by można lotną...

"Jestem zachwycony, że mam okazję
pracować nad ulicami Paryża,
o których zwykle mówi się, że są brzydkie,
a które przecież naprawdę są tak srebrzyste,
tak rozświetlone i tak żywe."
                                                                     PISSARRO


źródło:
WIELCY MALARZE, ICH ŻYCIE, INSPIRACJE I DZIEŁO.
Wydawca: Eaglemoss Polska.